Wat is een online platform precies?
Online platformen zijn feitelijk websites en apps die je via het internet kunnen bereiken, maar het is geen standaard website waar je bijvoorbeeld informatie kunt verzamelen of producten kunt bestellen. Een online platform is in de regel gebouwd om systemen aan elkaar te koppelen en om online gebruikers te faciliteren. Dat is nog steeds een enorme brede definitie van wat een online platform precies is. Dus we pakken er een paar goede voorbeelden bij.
Instagram en Facebook
Instagram en Facebook zijn platformen die eigenlijk onder de categorie social media kanalen vallen. Instagram en Facebook hebben alleen bestaansrecht als gebruikers de platformen gebruiken. Instagram en Facebook worden volop gebruikt voor het delen van verhalen, video’s en foto’s. Zonder gebruikers is het platform leeg en valt er ook niets te beleven. Het bedrijf dat in 2003 werd opgericht is inmiddels een miljarden concern en we mogen dus ook wel spreken over een succesverhaal. Andere succesverhalen uit datzelfde landschap zijn bijvoorbeeld platformen, zoals TikTok, Twitter en Pinterest.
Marktplaats
Ook in Nederland hebben we een succesformule als we spreken over deze platformen. Marktplaats is een online platform dat mensen kunnen gebruiken om tweedehands spullen te verkopen en te kopen. Zonder advertenties van gebruikers en adverteerders heeft Marktplaats geen bestaansrecht. Een goed voorbeeld van hoe je een online community opbouwt en ervoor zorgt dat je het concept kunt monetizen.
Google is misschien wel het beste voorbeeld van hoe online platformen werken. Google begon ooit als zoekmachine, maar inmiddels heeft het concern verschillende diensten en apps waar je als gebruiker gebruik van kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan online vergaderen via Google Meet, documenten bewerken met Google Docs en foto’s en video’s opslaan via Google Drive. Het mooie aan Google is dat alles onder een paraplu valt en dat je vanuit een account alles kunt doen, regelen en samenwerken.
Een succesvol online platform opzetten
Nu heb je een paar goede voorbeelden, maar een ander voorbeeld kan ook zijn dat je een online platform wil bouwen om bijvoorbeeld je klanten en zakenrelaties beter te faciliteren. Maar hoe zorg je ervoor dat de online platformen die je opzet ook succesvol worden en blijven? Het is vooral belangrijk om je ideeën te toetsen, te luisteren naar de behoeften van de gebruikers en om een online platform in fases, of liever gezegd lean, te ontwikkelen. Op die manier weet je zeker dat je voldoende capaciteit hebt om te ontwikkelen en je weet ook zeker dat wat je ontwikkelt ook een bestaansrecht heeft.